سئو کلاه خاکستری، ترکیبی از سئو کلاه سیاه و کلاه سفید است. این تکنیک، ریسک بیشتری نسبت به تکنیک‌های کلاه سفید دارد، چون تقریبا همان دستورالعمل‌های موتور جستجو را کمی تغییر می‌دهند و برای افزایش رتبه در صفحه SERP مورد استفاده قرار می‌دهند. در این تکنیک‌ها، عملا تکنیک‌های کلاه سیاه، به رنگ سفید در می‌آیند.

تکنیک‌های این چنینی را در فرهنگ ایرانی با تعریف “گنجشک را رنگ می‌کنیم و جای قناری می‌فروشیم” توضیح می‌دهیم.

 

چرا gray hat SEO برای کارشناسان اهمیت دارد؟

در دنیای سئو، شناخت تمام تکنیک‌ها مهم است و می‌تواند روی استراتژی کاری شما تاثیر بگذارد. ما باید بدانیم که چطور بدون اینکه درگیر پنالتی و عواقب اشباهاتمان شویم، می‌توانیم جایگاه خوبی برای کسب و کار خود در فضای وب کسب کنیم. ما باید همیشه برای برگشت ترافیک از دست رفته و بالا بردن اعداد و ارقام بازدیدهای سایت، آماده باشیم.

 

هر چه آگاهی ما در شناخت و استفاده از تکنیک‌های سئو بیشتر باشد، نوآوری و اقدام‌های موفق خارج از چهارچوب ما هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل شناخت تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری باعث می‌شود ممنوعیت‌ها و حد و حدود پیشروی ما در تعیین استراتژی بازاریابی و سئو کسب و کارهای آنلاین مشخص شود.

 

یادتان باشد که تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری همواره در حال تغییر هستند.”

 

شاید اقدامی که امروز در دسته کلاه خاکستری قرار می‌گیرد، سال دیگر به عنوان تکنیک کلاه سیاه معرفی شود. به همین دلیل سعی کنید همیشه اطلاعات خود را آپدیت کنید.

 

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

الآن وقت آن رسیده که برخی از محبوب‌ترین استراتژی‌های بهینه‌سازی موتور جستجوی کلاه خاکستری که در حال حاضر مورد استفاده برخی از کارشناسان قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

1. استفاده از دامنه‌هایی که منقضی شده‌اند.

این استراتژی یکی از رایج‌ترین تکنیک‌ها است که نه می‌توانیم بگوییم سیاه است و نه می‌توانیم بگوییم سفید است.

 

در این روش، کارشناس سئو دامنه‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهد که همچنان تعداد بالایی بک‌لینک با کیفیت دریافت می‌کند و به همین دلیل اختیارات زیادی دارد. برای اعملا این روش، شما دو راه پیش رو دارید:

 

می‌توانید از ریدایرکت 301 برای هدایت تمام لینک‌ها به دامنه فعلی خود استفاده کنید تا اعتبار صفحات شما بیشتر شوند.

به سایتی مثل Wayback Machine مراجعه کنید و آرشیو محتواهای قدیمی را بررسی کنید. برخی از این محتواها را مجدد در سایت خود منتشر کنید تا صفحات شما به شرایط قبل از انقضای دامنه برگردند. با این روش می‌توانید خیلی سریع ترافیک هدفمند برای سایت خود کسب کنید.

2. خرید یا تجارت لینک

خرید لینک یا استفاده از لینک‌های تجاری را ادمین‌های سایت برای افزایش اعتبار و رتبه‌بندی در سایت خود اعمال می‌کنند. قبلا بارها گفتیم که دریافت لینک به صورت غیرطبیعی و خرید آن، از لحاظ فنی جزو تکنیک‌های کلاه سیاه است و دستورالعمل‌های وب مستر گوگل را نقض می‌کند. ولی می‌توانیم در شرایط خاصی، این دستورالعمل‌ها را کمی دور بزنیم و درگیر پنالتی هم نشویم.

 

می‌توانید برای یک مقاله موجود و ایندکس شده در گوگل، لینک خریداری کنید.

می‌توانید امتیاز پست مهمان را تهیه کنید و در آن لینک بازگشت به سایت خود را قرار دهید.

با صاحب یک کسب و کار آنلاین دیگر هماهنگ کنید و باهم تعامل لینک داشته باشید.

می‌توانید یک محصول یا خدمات را در ازای دریافت لینک، در سایت خود به فروش برسانید.

3. استفاده از شبکه‌های وبلاگ خصوصی (PBN)

از PBN استفاده کنید

 

Private Blog Networks به آن دسته از سایت‌هایی گفته می‌شود که خودتان به صورت مستقیم آن‌ها را کنترل می‌کنید و می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد بک‌لینک برای یک سایت استفاده کنید تا رتبه بهتری در گوگل دریافت کند.

 

برای اینکه بتوانید از طریق PBN سئو سایت خود را تقویت کنید، باید این سایت شخصی را به یک دامنه مرکزی لینک بدهید تا بیشترین ارزش لینک را برای بهبود اعتبار دریافت کنید.

 

این بک‌لینک‌ها اصولا در دسته سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرند، اما اگر بدون اینکه کسی از وجود آن‌ها مطلع باشد مورد استفاده قرار بگیرند، واقعا به صورت خصوصی از آن‌ها استفاده کنید و مسیرهای این لینک‌ها را طوری پوشش دهید که گوگل نتواند تشخیص دهد که شما مالک تمام وب‌سایت‌ها هستید، می‌توانیم بگوییم که یک تکنیک gray hat SEO است.

 

4. ساخت میکرو سایت‌ها و وبلاگ‌ها

با ساخت یک میکرو سایت یا وبلاگ شما می‌توانید بدون دریافت پنالتی و جریمه شدن، رتبه خود را در گوگل بهبود ببخشید. این تکنیک کمی شبیه به تکنیک PBN است اما از لحاظ فنی، بسیار ایمن‌تر است، چون شما مالک دامنه‌هایی نیستید که از آن‌ها برای لینک دادن به سایت خود استفاده می‌کنید. تفاوت بعدی در این است که این دامنه‌ها متعلق به یک شبکه عمومی هستند نه شبکه‌های خصوصی.

 

شما می‌توانید برای این کار از سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل Medium، Weebly، Blogger، Tumblr، Live Journal استفاد کنید.

 

در پست‌های این وبلاگ‌ها هم باید اصول پایه سئو را رعایت کنید تا اعتبار آن‌ها روز به روز بیشتر شود و بتوانید روی آن‌ها به عنوان یک منبع دریافت لینک دائمی حساب کنید.