محتوای همیشه سبز چیست؟
محتوای همیشه سبز نوعی محتوای مبتنی بر اصول SEO است که همیشه جدید است و برای خوانندگان تازگی دارد.
علت این نامگذاری چیست؟ اصلا همیشه سبز یعنی چه؟
تقریبا همهی افراد، حتی کسانی که در حرفهای غیر از مارکتینگ فعالیت دارند هم با اصطلاح همیشه سبز آشنا هستند. کمترین کاربردی که از این اصطلاح میشناسیم استفاده از درختان همیشه سبز برای تزئین منازل و محل کار است.
درختان همیشه سبز (از جمله کاج و صنوبر) نماد زندگی همیشگی هستند، چون برگهای آنها در تمام فصول سال به همان شکل باقی میمانند و خبری از رستاخیز نیست. محتوای همیشه سبز هم به همین ترتیب عمل میکند یعنی همیشه پایدار است و هیچوقت اٌفت نخواهد کرد.
شاید با خودتان بگویید همهی مطالب آنلاین همین ویژگی را دارند. هیچ یک از پستها و مقالات سایت تا وقتی خودمان نخواهیم ناپدید نمیشوند. بله درست است!
منظور از Evergreen Content محتوایی است که تا مدتها بعد از انتشارش کاربرد دارد و ترافیک ورودی سایت را به مرور زمان بالا و بالاتر میبرد.
انتخاب مطلب و موضوع؛ Evergreenرا مثل یک حرفهای بشناسید
نوشتن همیشه سبز دو جنبه دارد: انتخاب موضوع (topic) و نوشتن مطلب (Content). کمتر کسی است که به تمایز این دو توجه کند.
منظور از تاپیکهای همیشه سبز تاپیکهایی هستند که همیشه مورد توجه بودهاند و جستجوی آنها متوقف نخواهد شد. نمونههای زیر مثالهایی از موضوعات سبز هستند:
چگونه وزن کم کنیم – فرقی نمیکند سال 1401 باشد یا 1501! همیشه مردمی هستند که بخواهند وزن کم کنند.
چطور املت درست کنیم – املت یک خوراکی محبوب است که از قدیم در وعدههای غذایی مردم جا داشته است. مطمئن باشید خوردن املت به این زودیها متوقف نمیشود و دقیقا به همین خاطر همیشه افراد دنبال راههای جدید درست کردن آن هستند.
جدول رده بندی لیگ برتر – مسابقات فوتبال همیشه برگزار میشوند و طرفداران فوتبال همواره دوست دارند از آخرین نتایج باخبر شوند.
در مقابل موضوعات زیر غیر سبز محسوب میشوند:
نتایج انتخابات ریاست جمهوری – انتخابات هر 4 سال یکبار برگزار میشود.
مرکز فروش سبزهی عید – عید نوروز فقط سالی یکبار است.
المپیک – مسابقات المپیک هر 4 سال یکبار برگزار میشوند.
محتوای همیشه سبز محتوایی درمورد یک موضوع همیشه سبز است که هرگز قدیمی نمیشود. در مورد مثالهای Evergreen content هر محتوایی که بنویسید (به شرط آنکه وابسته به ترند روز نباشد) محتوای سبز خواهد بود.
بر همین اساس مطالبی که برای موضوعات غیر سبز نوشته شوند، در دستهی محتوای همیشه سبز قرار نمیگیرند:
· مقالات خبری
· آمارها و گزارشات عددی که در طول زمان تغییر میکنند و قدیمی میشوند
· مطالب مناسبتی و فصلی
· مقالاتی که بر اساس ترند روز یا مُد فعلی جامعه نوشته میشوند
فراموش نکنید که مقالات سبز هیچ تاریخ انقضای مشخصی ندارند و اگر شرایط ایدهآل باشد، ارزش خودشان را با گذشت زمان از دست نمیدهند. مثلا مطالبی که الان در مورد کرونا نوشته میشوند، نمیتوانند محتوای سبز باشند، چراکه احتمالا تا 6 ماه دیگر ارزش خودشان را از دست میدهند و اطلاعاتشان قدیمی میشود. بدتر از آن این است که کلمات کلیدی که افراد ساعتها برای بهینه کردن آن وقت میگذارند دیگر جستجو نخواهند شد و به راحتی در قبرستان گوگل محو میشوند.